Algemene Voorwaarden: Deze voorwaarden van levering van diensten door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever (hierna ook ‘Voorwaarden’);
Opdracht: De overeenkomst van opdracht, waarbij Opdrachtnemer zich jegens Opdrachtgever verbindt om bepaalde werkzaamheden te verrichten;
Opdrachtgever: De partij waarmee een overeenkomst voor de uitvoering van diensten wordt aangegaan door Opdrachtnemer;
Opdrachtnemer: IT Security Instituut B.V. met als handelsnaam Digital Security Instituut,geregistreerd bij de Kamer van Koophandel met het nummer 94944504;
Overeenkomst: Een overeenkomst waarmee Opdrachtnemer wordt verplicht tot het leveren van diensten aan Opdrachtgever. Dit kan onder andere de vorm aannemen van een ondertekende offerte of een samenwerkingsovereenkomst;
Partij: Een van de partijen die de Overeenkomst tekent, te weten Opdrachtgever of Opdrachtnemer. Tezamen aangeduid als ‘de Partijen’;
Werkzaamheden: alle door de Opdrachtnemer ten behoeve van de Opdrachtgever uit te voeren werkzaamheden en verrichtingen waartoe Opdracht is gegeven en die door Opdrachtnemer zijn aanvaard, alsmede alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende werkzaamheden en verrichtingen;
Persoonsgegevens: Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
Vertrouwelijke gegevens: Alle informatie waar enige mate van vertrouwelijkheid op rust. Persoonsgegevens vallen te allen tijde onder de categorie vertrouwelijke gegevens;
Assurance opdracht: een Assurance opdracht of Opdracht voor aan Assurance verwante diensten zoals gedefinieerd in beroepsvoorschriften;
Overige opdracht: een Opdracht die niet valt onder de definitie van Assurance opdracht.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden,bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Opdrachtnemer;
Afwijkingen van en aanvullingen op deze algemene voorwaarden gelden slechts als deze schriftelijk tussen Partijen zijn overeengekomen;
In het geval dat er sprake is van een conflict tussen een Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden, is de Overeenkomst altijd leidend ten opzichte van de Algemene Voorwaarden;
Deze algemene voorwaarden gelden ook voor eventuele aanvullende of vervolgopdrachten;
Op een Overeenkomst zijn uitsluitend deze algemene voorwaarden van toepassing. Algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing. Van deze algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken zover Partijen dit expliciet schriftelijk overeenkomen.
Artikel 3 – Offertes
Aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld;
Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat;
Aanvaardt Opdrachtgever een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
Artikel 4 – Uitvoering van de opdracht
Opdrachtnemer voert de Opdracht uit naar beste kunnen en met in achtneming van de toepasselijke wet- en (Beroeps)regelgeving;
Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop een Overeenkomst wordt uitgevoerd en neemt daarbij door de Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht;
Opdrachtnemer beschouwt alle aan haar gegunde opdrachten als opdrachten aan Opdrachtnemer als organisatie, ook als Partijen vooraf de bedoeling hebben een bepaalde persoon een Overeenkomst te laten uitvoeren. Derhalve zijn artikel 7:404 en 7:407 lid 2 BW niet van toepassing;
Opdrachtnemer mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen;
Opdrachtgever stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze beschikbaar aan Opdrachtnemer;
Indien Opdrachtgever niet tijdig of niet behoorlijk de door Opdrachtgever verzochte gegevens, bescheiden, faciliteiten en/of personeel die nodig zijn voor de uitvoering van de Opdracht ter beschikking stelt dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of honoraria voor rekening van Opdrachtgever;
Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien van derden afkomstig, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit;
Opdrachtgever staat ervoor in dat, indien de werkzaamheden worden uitgebreid naar werkzaamheden ten behoeve van aan de Opdrachtgever gelieerde (rechts)personen (in de zin vanart.2:24b BW), de Overeenkomst tussen Partijen en onderhavige algemene voorwaarden tevens van toepassing zijn op de deze werkzaamheden.
Artikel 5 – Geheimhouding
Opdrachtnemer is verplicht de door of namens de Opdrachtgever verschafte gegevens geheim te houden tegenover derden die niet bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken. Deze verplichting geldt niet zover op Opdrachtnemer een wettelijke of beroepsplicht rust tot openbaarmaking of de Opdrachtgever Opdrachtnemer van de geheimhoudingsplicht heeft ontheven;
Opdrachtnemer treft passende maatregelen om de van Opdrachtgever afkomstige Persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie te beschermen. Opdrachtnemer zal Medewerkers en in te schakelen derden inlichten over het vertrouwelijke karakter van de informatie. Verwerking van persoonsgegevens door Opdrachtnemer vindt plaats conform de toepasselijke (inter)nationale wet- en (Beroeps)regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens;
Opdrachtgever is ermee bekend dat Opdrachtnemer in sommige gevallen op basis van (inter)nationale wet- of (Beroeps)regelgeving verplicht wordt tot openbaarmaking van vertrouwelijke informatie van Opdrachtgever. Voor zover nodig, geeft Opdrachtgever hierbij haar toestemming en medewerking aan dergelijke openbaarmaking;
Opdrachtnemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat bij Opdrachtgever ten gevolge van het voldoen door Opdrachtnemer aan de voor hem geldende wet- en(Beroeps)regelgeving;
Partijen zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hen in te schakelen derden.
Artikel 6 – Intellectueel eigendom
Enig intellectueel eigendom dat ontstaat bij het uitvoeren van de Opdracht door Opdrachtnemer blijft exclusief eigendom van Opdrachtnemer;
Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de producten waarop de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer rusten, dan wel producten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten met betrekking tot het gebruik waarvan Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verworven, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren, buiten wat is afgesproken binnen de Overeenkomst. Hierbij gaat het bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) om: computerprogramma`s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten, rapportages, templates, macro’s en andere geestesproducten;
Door de Overeenkomst aan te gaan met Opdrachtnemer, geeft Opdrachtgever toestemming aan Opdrachtnemer om binnen het kader van de Opdracht de naam en/of het logo van Opdrachtgever bij het uitvoeren van de Opdracht te verwerken in relevante documentatie (bijvoorbeeld in communicatie-uitingen over de Opdracht).
Artikel 7 – Overmacht
Als partijen de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen nakomen ten gevolge van overmacht in de zin van art. 6:75 BW dan worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat partijen alsnog in staat zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen;
Als de situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet hebben partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen, overigens zonder dat recht op enige schadevergoeding bestaat;
Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmachtssituatie al gedeeltelijk aan de overeengekomen verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd de verrichte Werkzaamheden afzonderlijk en tussentijds te facturen en dient de Opdrachtgever deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke transactie.
Artikel 8 – Honorarium
De door Opdrachtnemer uitgevoerde Werkzaamheden worden op basis van bestede tijd en gemaakte kosten aan Opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen zoals bijvoorbeeld de betaling van een vaste prijs. Betaling van het honorarium is niet afhankelijk van het resultaat van de Werkzaamheden tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Reistijd en verblijfskosten ten behoeve van de Werkzaamheden worden apart in rekening gebracht;
Naast het honorarium worden de door Opdrachtnemer gemaakte onkosten en de declaraties van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden aan Opdrachtgever in rekening gebracht;
Opdrachtnemer heeft het recht om de betaling van een voorschot te vragen aan Opdrachtgever. Het niet (tijdig) betalen van het voorschot kan een reden zijn voor Opdrachtnemer om de Werkzaamheden (tijdelijk) op te schorten;
Wanneer Partijen voor de Werkzaamheden een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken;
Opdrachtnemer mag tot10% van de richtprijs afwijken. Opdrachtgever moet Opdrachtnemer tijdig laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen;
De genoemde tarieven zijn exclusief BTW en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd;
Opdrachtnemer heeft het recht om de tarieven jaarlijks per 1 januari te indexeren op grond van het CBS consumenten prijsindexcijfer alle huishoudens. Deze aanpassing vindt nooit plaats als dat zou leiden tot lagere bedragen dan laatst geldende. Deze aanpassing vindt tevens nooit plaats indien de Overeenkomst drie maanden of korter geleden is aangegaan (art 6:236i BW);
Indien een Opdracht er (deels) uit bestaat dat Opdrachtnemer groepsbijeenkomsten leidt of organiseert (bijvoorbeeld een workshop of training) en er is minder dan twee weken voor de beoogde bijeenkomst sprake van annulering of het verzetten van de bijeenkomst door Opdrachtgever zonder redelijk alternatief, dan is Opdrachtnemer gerechtigd om 100% van de kosten in rekening te brengen.
Artikel 9 – Betaling
Betaling door Opdrachtgever van de aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting, opschorting of verrekening, te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum, tenzij anders overeengekomen. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van Opdrachtnemer;
Betaling dient te geschieden in euro’s (€), waarbij omrekening van andere valuta geschiedt tegen de middenkoers (zoals gepubliceerd door de ECB) die gold op de dag dat de vergoeding aan de Opdrachtnemer verschuldigd werd;
Als Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen;
Als Opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is Opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle daadwerkelijk door Opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten. De vergoeding van de gemaakte kosten beperkt zich niet tot de eventueel door de rechter vastgestelde kostenveroordeling;
In geval van een gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voorde betaling van het factuurbedrag, de verschuldigde rente(n) en kosten;
Indien Opdrachtgever op enig moment in staat van faillissement of surseance van betaling komt te verkeren dient Opdrachtgever dit onverwijld aan Opdrachtnemer te melden;
Als de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, of als Opdrachtgever nalaat een voorschot dan wel een declaratie binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn te voldoen dan is Opdrachtnemer gerechtigd om van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm. Als Opdrachtgever nalaat om de verlangde zekerheid te stellen dan is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer zal haar werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van Opdrachtnemer kan worden verwacht. Indien een fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is Opdrachtnemer voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk;
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie en andere gevolgschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Opdrachtnemer;
Indien Opdrachtgever aantoont dat zij schade heeft geleden door een fout van Opdrachtnemer die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is Opdrachtnemer voor de uit deze fout voortvloeiende schade aansprakelijk tot maximaal één van de bedragen zoals in sub 1 en sub 2 van dit artikel vastgelegd, tenzij er aan de zijde van Opdrachtnemer sprake is van opzet of grove schuld en tenzij enige dwingende (inter)nationale wet of regelgeving een dergelijke beperking niet toestaat:
In het geval van een adviesopdracht, administratieve detachering, outsourcing of overige werkzaamheden is Opdrachtnemer aansprakelijk tot maximaal het bedrag van het honorarium dat Opdrachtnemer in het kader van de desbetreffende Opdracht heeft ontvangen. Bijeen opdracht met een langere doorlooptijd dan een half jaar geldt een beperking van de hier bedoelde aansprakelijkheid tot maximaal het honorarium dat Opdrachtnemer in het kader van de desbetreffende Opdracht over de laatste 6 maanden heeft gefactureerd;
Bij Assurance opdrachten, is Opdrachtnemer aansprakelijk tot maximaal drie (3) maal het honorarium over de -tot het moment van de toerekenbare tekortkoming(en) - verrichte Werkzaamheden in het kader van de desbetreffende Assurance opdracht. Indien de uitvoering van de Assurance Opdracht een periode bestrijkt die langer is dan 12 maanden, dan wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op drie (3) maal het honorarium over de in het kader van de desbetreffende Opdracht in de laatste 12 maanden verrichte Werkzaamheden.
Een samenhangende serie van toerekenbare tekortkomingen geldt als één (1) toerekenbare tekortkoming;
De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet indien en voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of haar leidinggevend management;
Opdrachtgever is gehouden om schadebeperkende maatregelen te nemen. Opdrachtnemer heeft het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de uitgevoerde Werkzaamheden;
Een vordering tot vergoeding van schade dient uiterlijk binnen een maand nadat de Opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken bij Opdrachtnemer te zijn ingediend, bij gebreke waarvan het recht opschade vergoeding vervalt;
Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige Bescheiden heeft verstrekt;
De Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer schadeloos te houden en te vrijwaren voor alle aanspraken van derden – daaronder mede begrepen aandeelhouders, bestuurders, commissarissen en personeel van de Opdrachtgever alsmede gelieerde rechtspersonen en ondernemingen en anderen die bij de organisatie van de Opdrachtgever betrokken zijn – die voortvloeien uit of verband houden met de Werkzaamheden van Opdrachtnemer ten behoeve van de Opdrachtgever, behoudens voor zover deze aanspraken het gevolg zijn van opzet of grove schuld van Opdrachtnemer;
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten van de Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door Opdrachtnemer in ieder geval na één jaar na het moment waarop de Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten;
Het bepaalde in de leden 1 t/m 10 van dit artikel heeft zowel betrekking op de contractuele als de buiten contractuele aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever.
Artikel 11 – Opzegging
Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen te allen tijde (tussentijds) de Overeenkomst onmiddellijk opzeggen zonder inachtneming van een opzegtermijn door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere partij. Als de Overeenkomst eindigt voordat de Opdracht is voltooid, is Opdrachtgever het honorarium verschuldigd overeenkomstig de door Opdrachtnemer opgegeven uren voor Werkzaamheden die ten behoeve van Opdrachtgever zijn verricht;
Als Opdrachtgever overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, op vergoeding van additionele kosten die Opdrachtnemer reeds heeft gemaakt, en op vergoeding van kosten die voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals - onder meer - de eventuele kosten met betrekking tot onder aanneming);
Als Opdrachtnemer overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer bij de overdracht van Werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtgever waardoor Opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet om tot opzegging over te gaan. Voorwaarde voor het recht op medewerking als in dit lid bepaald, is dat Opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle declaraties heeft voldaan.
Artikel 12 – Dienst voor bepaalde tijd
De Overeenkomst voor een dienst met een bepaalde tijd (zoals een abonnement) wordt aangegaan voor de duur van één (1) jaar, tenzij uit de aard van de Overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken;
Na afloop van determijn in het eerste lid, wordt de Overeenkomst stilzwijgend omgezet in een Overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij Opdrachtgever of Opdrachtnemer de Overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van twee (2) maanden. Is Opdrachtgever een consument dan geldt een opzegtermijn van één (1) maand;
Opdrachtgever kan een Overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder opzeggen dan na één (1) jaar;
Na afloop van de minimum looptijd van één (1) jaar kan Opdrachtgever de Overeenkomst opzeggen met een opzegtermijn van twee (2) maanden. Is Opdrachtgever een consument dan geldt een opzegtermijn van één (1) maand;
Is de Overeenkomst voor een dienst voor minder dan één (1) jaar aangegaan, dan is de Overeenkomst niet opzegbaar.
Artikel 13 – Overige bepalingen
Opdrachtgever zal geen bij de uitvoering van de Werkzaamheden betrokken Medewerkers aannemen of benaderen om bij Opdrachtgever, al dan niet tijdelijk, direct of indirect in dienst te treden, dan wel direct of indirect ten behoeve van Opdrachtgever, al dan niet in loondienst, werkzaamheden te verrichten gedurende de looptijd van de Overeenkomst of enige verlenging daarvan en gedurende de 12 maanden daarna;
Deze algemene voorwaarden zijn zowel in de Nederlandse als Engelse taal opgesteld. Ingeval van verschil of tegenstrijdigheid tussen de Engelse en de Nederlandse tekst, is de Nederlandse tekst bindend;
Bepalingen in de Opdracht die uitdrukkelijk of naar hun aard ook na afloop of beëindiging van de Opdracht van kracht dienen te blijven, blijven na afloop of beëindiging van kracht, waaronder mede begrepen de artikelen 6, 8, 9, 10, 13 lid 1 en 14.
Artikel 14 – Toepasselijk recht en forumkeuze
De overeenkomst tussen opdrachtgever en Opdrachtnemer wordt beheerst door Nederlands recht.
Geschillen worden beslecht door de bevoegde (kanton)rechter in het arrondissement Den Haag.
Artikel 15 - Reparatieclausule nietigheden
Als enige bepaling uit deze algemene voorwaarden of uit de onderliggende Opdracht/Overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst;
Als op enige bepaling in de Opdracht of op een gedeelte van de Opdracht rechtens geen beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de Opdracht onverminderd van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het gedeelte waarop geen beroep kan worden gedaan, geacht moet worden zodanig te zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is, waarbij de intentie van partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.
Cookie Settings
Wij gebruiken cookies voor de werking van de website en het analyseren van het gebruik.